Met tropische temperaturen op komst kunnen sommige ondernemers profiteren van de hittegolf. Andere zweten juist peentjes omdat klanten wegblijven.
Alarm! Nederland moet zich opmaken voor een hittegolf.
Het Nationaal Hitteplan, dat gezondheidsproblemen bij kwetsbare groepen moet beperken als het erg warm wordt, treedt dinsdag in werking, zo liet het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) maandag weten.
Ouderen, mensen in zorginstellingen, chronisch zieken en mensen met overgewicht zijn extra kwetsbaar bij hoge temperaturen. Het RIVM adviseert in het plan onder meer om voldoende water te drinken, dunne kleding te dragen, lichamelijke inspanning ’s middags (op het heetst van de dag) te beperken en in de schaduw te blijven.
Het hitteplan wordt door het RIVM in werking gesteld zodra voor ten minste vier achtereenvolgende dagen een maximumtemperatuur boven de 27 graden wordt verwacht. Dat is nu het geval.
Zaterdag, als de Tour de France in Utrecht van start gaat, zou het volgens weerkundigen nog wel eens 35 graden kunnen worden. Van een hittegolf is volgens weerinstituut KNMI sprake als de maximumtemperatuur vijf dagen of langer op 25 graden of meer uitkomt, waarvan ten minste drie dagen 30 graden of hoger.
Ventilatoren en barbecuevlees
Een hittegolf heeft uiteraard ook invloed op bedrijven. Wie worden de winnaars? Je kunt ze op voorhand aanwijzen. Natuurlijk heb je de strandtenthouders die goeie dagen maken met omzetten in drankjes, ligstoelen en parasols. Hetzelfde geldt uiteraard voor andere uitbaters met een beschaduwd terras. Plus ijsverkopers.
Barbecues maken overuren en dat betekent een opsteker voor slagers en supermarkteigenaren. Bovendien kun je wachten op nieuwsberichten met koppen als ‘Run op ventilatoren': leveranciers van verkoelende apparatuur kunnen hun borst nat maken. Reken daar ook de airco-leveranciers onder.
En wat te denken van autogarages? Auto’s hoeven tegenwoordig nauwelijks meer naar een garage, maar airco’s blijven onderhoudsgevoelig en maken vaak kostbare reparaties noodzakelijk. En niemand die daar nu lang op wil wachten. Je zult zien dat monteurs APK-checks als het even kan doorschuiven ten faveure van airco-klussen.
Kleinere winnaars zijn leveranciers van accessoires als koelboxen of zonwerende folie.
Andere bekende bedrijven die profiteren zijn frisdrank- en bierfabrikanten. Minder voorspelbare winnaars zijn ook de nutsbedrijven: meer airco’s betekent een hoger elektriciteitsverbruik. En menige tuin krijgt straks in de avonduren extra beregening, ondanks het dringende verzoek om zuinig te zijn met drinkwater. Mensen douchen ook vaker.
Dan heb je nog de macabere winnaars: als het sterftecijfer onder kwetsbare ouderen tijdens een hittegolf stijgt, betekent dat meer werk voor begrafenisondernemers.
Verliezers bij hittegolf: last-minute naar de zon
Verliezers heb je ook. Bijvoorbeeld attractieparken en dierentuinen: als het te warm is, kiezen dagjesmensen liever voor watervertier. Musea kunnen het helemaal wel schudden en op meubelboulevards wordt het nog stiller dan het al is. Misschien een ideaal moment om een extra korting te bedingen.
Let ook op last-minutes naar de buitenlandse zon. Twijfelaars zullen eerder thuisblijven, helemaal als ze overwogen om toch nog even naar Griekenland te gaan. Met alle kansen van dien voor koopjesjagers. Als je nog weg wil tenminste.
Lees ook: 4 tips om je vakantie in Griekenland door te komen
bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl